donderdag 11 december 2014

Welke accu's zijn er voor een elektrische scooter?

Algemeen
De meest gebruikte accu’s in elektrische fietsen en scooters zijn lithium accu’s en lood(gel)accu’s. De lithium accu wordt in zowel de elektrische fiets als scooter gebruikt. De lood(gel)accu echter hoofdzakelijk in de goedkopere elektrische scooters. De lood(gel) accu’s zijn namelijk aanzienlijk zwaarder en groter dan de lithium accu’s en leveren minder vermogen. Mede door het geringe gewicht van de lithium scooter zijn veel scooters tegenwoordig uitgerust met uitneembare lithium accu's. Hierdoor is het dus mogelijk om de accu's mee te nemen naar een locatie waar ze optimaal geladen kunnen worden. Hieronder, op hoofdlijnen, een beschrijving van beide type accu’s en enkele belangrijke gegevens met betrekking tot het opladen.

Lithium accu
 'Lithium' is een verzamelnaam voor vele verschillende soorten lithium accu’s voor zeer uiteenlopende toepassingen. Zo hoeft de Lithium batterij in uw mobiele telefoon veel lagere stromen te leveren dan de lithium batterijen in een elektrische fiets of scooter. De lithium accu’s zijn veelal voorzien van een Battery Management System (BMS). De BMS zorgt ervoor dat alle cellen in de accu gelijk belast en geladen worden. De kwaliteit van de BMS is mede bepalend voor de kwaliteit van de accu.

 
  Opengewerkte en uitneembare accu      Losse cel waaruit lithium accu is opgebouwd

Verschillende soorten Lithium
In elektrische fietsen zijn Lithium Ion Polymeer (ook wel LiPo genoemd) en Lithium Ion Mangaan de meest gebruikte soorten. Dit type voldoet zeer goed in maar is totaal ongeschikt  voor elektrische scooters. Bij een elektrische fiets zorgt de motor voor trapondersteuning terwijl de elektromotor van een scooter bij het optrekken al gauw een piekstroom van de accu’s zal vergen die ver boven de ontwerpwaarden van Lithium Polymeer en Lithium Mangaan ligt. Beide type accu’s gaan onder ideale condities 300 cycli mee. Één cycli is een volledige ontlading en lading van de accu.

 De Lithium IJzerfosfaat accu's (LiFePO4) zijn daarom de beste lithium accu's voor de elektrische scooter. De Lithium IJzerfosfaat accupakketten (LiFePO4) zijn immers speciaal ontwikkeld om de hoge piekstromen te kunnen leveren die de elektrische scooter nodig heeft. Nadeel van dit type Lithium is echter de prijs. Deze lithiumsoort is namelijk duurder dan bijvoorbeeld Lithium Polymeer of Lithium Ion Mangaan. Bij  toepassing van andere Lithiumsoorten dan LiFePO4 in een elektrische scooter zal goedkoop echter op den duur duurkoop blijken te zijn. Een  LiFePO4 accu gaat onder ideale condities 1000-1500 cycli mee. Één cycli is een volledige ontlading en lading van de accu.

Lood(gel)accu's
De goedkopere elektrische scooters zijn voorzien van lood(gel)accu's. Deze accu’s zijn opgebouwd uit 4 x 12 volt accu’s met een vermogen tussen 20 en 38 Ah en 1 tot 2,5 KW. Hoger wattage is meer power maar hoger verbruik. De ruimte waarin de accu's geplaatst kunnen worden is echter ook bepalend want hoe meer energie  een accu kan leveren des te groter wordt een accu. Is een scooter voorzien van 20Ah accu's dan zullen 30 Ah accu's echt niet passen! Het is dus belangrijk om een keuze te maken tussen acceleratie/turbo en/of zuinig energieverbruik/actieradius. Hierbij dient men ook rekening te houden met de volgende zaken:
  • De 45 km/u versies hebben een aanzienlijk lagere actieradius dan de 25 km/u versie.
  •  Elektrische scooters met lood(gel)accu's wegen tussen 100 en 150 kg. 
  • Ook het gewicht van de scooter en berijder is natuurlijk bepalend voor de actieradius.
  •  Een  gel(lood)accu gaat onder ideale condities 300 cycli mee. Één cycli is een volledige ontlading en lading van de accu.



Opladen van de accu
Regelmatig opladen van de accu zal de levensduur van de accu ten goede komen.
Elke scooter wordt standaard geleverd met een acculader. Gebruik alleen de meegeleverde acculader.
De elektrische laadunit is een kwetsbaar product en dient te allen tijde beschermd te worden tijdens vervoer. Een dekentje of ander dempend materiaal om de lader te beschermen is dus gewenst. Een extra acculader is aan te raden voor woon-/werk verkeer gebruik van uw scooter, een acculader thuis en een voor op het werk.

Om het maximum uit de accu’s te halen de volgende punten zeker in acht nemen:
  • Wacht niet tot de accu helemaal leeg is , dit is slecht voor de levensduur van de accu! Ontlaad niet verder dan 80% van de capaciteit. In het algemeen komt dat op 10,5 Volt per accu. Betere producten hebben vaak elektronische controllers die een diepe ontlading voorkomen.
  • Laad de accu iedere dag weer bij, ondanks dat deze niet leeg is, dit zorgt voor minder slijtage. Laat hem niet in ontladen staat staan, dit doet de accu geen goed.
  • Plaats de acculader en accu’s in een droog en geventileerde ruimte.
  • Overdek de acculader niet tijdens het laden, de ventilator kan dan niet voor afkoeling zorgen.
  • Indien de scooter voor langere tijd niet gebruikt wordt dan altijd stallen met volle accu. 
  • Een maal per maand dienen accu’s te worden bijgeladen of gebruik een elektronische lader die vanzelf op druppelladen overgaat waardoor het veilig is om de accu aangesloten achter te laten. Het is het beste om voor deze actie de accu wat te ontladen. Hierdoor zal de lader aanvankelijk een hogere mate van lading afgeven hetgeen goed is voor de accu.
  • Het laden en bewaren van een accu in de wintermaanden gebeurt bij voorkeur in een verwarmde ruimte. Lage temperaturen beïnvloeden de werking van de accu negatief. Zorg ervoor dat de accu temperatuur het liefst niet onder de 10 graden Celsius komt.
  • Ontladen accu’s kunnen bevriezen, geladen accu’s niet.


Wenst nog meer informatie over de diverse accu’s neem dan contact op met E-motive http://www.e-motive.nl/emotive_contact.html 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen