zaterdag 9 mei 2015

Diepontlading van de accu is te voorkomen!

Helaas gebeurd het regelmatig dat een klant belt met de mededeling dat de e-scooter of e-bike het niet meer doet omdat de accu defect is. Na onderzoek in de werkplaats van E-motive komen we in de meeste gevallen tot de conclusie dat diepontlading van de accu de oorzaak is. Eigen schuld en had dit voorkomen kunnen worden? In de meeste gevallen wel!

Wat is er aan de hand en hoe kan diepontlading voorkomen worden?
Het meest simpele antwoord is: accu nooit helem aal leeg rijden en na een rit altijd weer opladen zodat er altijd een volle accu tot uw beschikking staat. Het kan absoluut geen kwaad om bij te laden, het is zelfs beter voor de accu.
Maar wat gaat er dan mis indien er toch diepontlading wordt geconstateerd?

We onderscheiden twee type accu's: de lood/silicium accu's en de LiFePO4 (lithium-ijzerfosfaat) accu's. Bij de lood accu's is de kans op diepontlading groter dan bij de lithium accu's. De lithium accu's zijn namelijk voorzien van een BMS (batterij management systeem) dat als een veiligheidsmechanisme functioneert.

De meest voorkomende "fout" is dat men na een rit de scooter of fiets wegzet, niet oplaadt en daarna de scooter of fiets langere tijd niet gebruikt. Als de accu dan al behoorlijk leeg gereden is zal de accu als gevolg van zogenaamde zelfontlading door de ondergrens heen kunnen zakken en dan hebben we een probleem. In 90% van de gevallen is de accu niet meer te herstellen en zal men of de (lithium) accu moeten laten reviseren of een nieuwe moeten aanschaffen en dat is, afhankelijk van het Ampèrage van de accu, een dure grap. Ja, maar wat doet die BMS dan? De BMS zorgt er in eerste instantie voor dat er geen diepontlading kan ontstaan. De trapondersteuning bij een fiets valt weg en de scooter zal, na al langzamer te zijn gaan rijden, er helemaal mee stoppen. Het is dan echter wel zaak dat de accu's weer snel opgeladen worden. Doet u dit pas na 24 uur of later dan zal door de zelfontlading de accu alsnog door de ondergrens zakken en defect raken. Normaliter krijgt u garantie op de accu, maar in dit geval zal de garantie niet van toepassing zijn omdat door eigen toedoen de accu defect is geraakt. Ontkennen heeft geen zin omdat, dankzij de software in de lithium accu, een accu uitgelezen kan worden en de leverancier dus exact kan zien wat er met de accu is gebeurd!

De loodaccu's hebben geen bms en daar is het gevaar van diepontlading dus groter. De lood accu voor een scooter is meestal 12V. De meeste scooters hebben 4 van deze accu's. Zakt een van deze accu's door de ondergrens van 7 Volt heen dan is diepontlading een feit en zullen alle accu's vervangen moeten worden. De oorzaak is hetzelfde als bij de lithium accu's; accu nagenoeg leeg wegzetten, niet bijladen en na verloop van tijd tot de conclusie komen dat deze niet meer op te laden is.

Geheel ontladen vinden alle accu's niet prettig. Regelmatig geheel ontladen verkort overigens de levensduur van een accu aanzienlijk. Het beperken van het ontladen tot ongeveer 50-60% van de totale capaciteit zal leiden tot een langere levensduur van de accu. Het is daarom zeer belangrijk dat u bij aanschaf van een elektrische scooter of fiets rekening houdt met de capaciteit van de accu. Wanner u met de scooter regelmatig een afstand van 25 km moet overbruggen, koop dan geen accu die dit maximaal aankan! Laat u daarom goed voorlichten door de specialist.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd bij ons terecht voor een gedegen en objectief advies!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen