donderdag 20 augustus 2015

Goedkoop blijkt in veel gevallen duurkoop!

Ja, ik weet het, het is een cliché, maar veel koopjesjagers kopen op een veiling of bij een opkoper voor een prikkie een e-scooter en komen vervolgens bedrogen uit.

Ik geef u een kleine opsomming van wat ik zoal ben tegengekomen.

  • De CVO (Certeficaat Van Orginaliteit) blijkt niet aanwezig waardoor het aanvragen van een kenteken ineens een stuk lastiger wordt.
  • Onderdelen ontbreken op de scooter. 
  • Oplader voor de accu's ontbreekt, hetgeen de alarmbellen al helemaal moet doen rinkelen.
  • Men weet niet welk type accu er in de scooter zit
Indien een scooter al op kenteken staat, is het ontbreken van een CVO geen probleem. Indien het ontbreekt zal er eerst een CVO moeten worden geregeld. Dit kan bij de e-scooter specialist.

In veel gevallen worden scooters op veilingen aangeboden van bedrijven die failliet zijn. Dit zijn meestal autobedrijven die het leuk vonden om elektrische scooters er even bij te doen. Het onderhouden van een scooter en daarbij ook de accu's werd veelal achterwege gelaten. Indien er een scooter een nieuw onderdeel nodig had, werd dat van een andere scooter afgehaald en daarom ontbreken er vaak onderdelen op een scooter welke op een veiling wordt aangeboden.

Dan het grootste probleem; de accu! Ik wordt vaak gebeld met de vraag waarom de accu niet oplaadt. In 9 van de 10 gevallen komt dit omdat de accu "dood" is. Accu is vanwege nalatig onderhoud helemaal leeg gelopen en is aan vervanging toe. De e-scooter specialist geeft u altijd garantie op een accu! Als ik, bij verkoop van een occasion of demo scooter, twijfel aan de staat van de accu, dan gaan er nieuwe accu's in en koopt de klant geen kat in de zak. De veiling geeft u echter geen garantie en in geval van defecte accu's is die rekening voor de klant. Wanneer ik dan vraag welk type accu er in de scooter zit, blijft vaak het antwoord achterwege omdat men dit simpelweg niet weet. Je koopt dus voor, laten we zeggen € 250,00 een scooter maar loopt het risico er nog eens minimaal € 1.000 tegenaan te gooien om de scooter rijdend te krijgen. Dit kost immers een lithium accu!

Inderdaad, bij een specialist zoals bijvoorbeeld E-motive, is een scooter duurder, maar u weet zich dan wel verzekerd van een goed werkende en complete e-scooter.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen